Saturday, April 18, 2009

Momogun Rungus

Taburan Penduduk Suku Kaum Momogun Rungus

Suku kaum Rungus yang lebih dikenali sebagai Momogun Rungus ini tertumpu di kawasan Kudat . Mereka mendiami bahagian selatan semenanjung Kudat dan wilayah tengah Melabong, Kudat, Sabah. Kudat berkhidmat sebagai pusat pentadbiran untuk bahagian Kudat, yang termasuk bandar-bandar Kudat, Pitas, Kota Marudu, dan beberapa pulau luar pesisir.

Daerah Kudat terletak di Utara negeri Sabah iaitu kira-kira 190 kilometer di utara Kota Kinabalu dan pernah menjadi Ibu Negeri bagi North Borneo ( Sabah ) dari 17 Disember 1881 hingga 1884. Di barat Kudat, menghadap Laut China Selatan, dan di timur Kudat menghadap laut sulu. Kudat terletak pada garis lintang 6°55'utara, garis bujur 116°50'timur.





Kudat

Kampung - Kampung di daerah Kudat.
( Klik pada imej untuk paparan yang lebih besar )

Nama Kudat berasal dari 2 lagenda tempatan iaitu " KUTAD " yang mempunyai pengertian ' Rumput Lalang " dari suku kaum terawal di daerah Kudat iaitu Rungus rumpun dari suku kaum Kadazan Dusun (asalnya Momogun tetapi atas kepentingan politik, Kadazan Dusun digunakan). Legenda kedua adalah dari suku kaum Benadan iaitu " Takudad Aku " yang membawa maksud " Terkejut Aku ".

Bahagian Kudat mempunyai tiga daerah iaitu Kudat, Pitas dan Kota Marudu. Jumlah penduduk Daerah Kudat pada tahun 2000 adalah 68,242 (Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia 2000). Daripada jumlah ini, seramai 65 peratus adalah orang Rungus, dan selebihnya iaitu 35 peratus terdiri daripada Orang Sungei, Bajau, Suluk, Bugis, Banggi, Obian dan Cina. Ini bermakna populasi orang Rungus berada di daerah ini dengan jumlah seramai 44,358 orang mengikut bancian yang dilakukan pada tahun 2000.

Daerah Kudat dianggap sebagai petempatan asal orang Rungus, khususnya di daerah kecilnya yang bernama Matunggong. Di sekitar daerah kecil Matunggong, komuniti Rungus lebih cenderung untuk melihat diri sebagai Momogun (Ong 1994: 153),iaitu orang tanah sini, atau orang tempatan.

No comments:

Post a Comment